Filosofie

Orice societate poate fi caracterizată prin filosofia promovată de ea precum și de starea  învățământului filosofic. În acest sens este clară necesitatea unei educații filozofice care ar ajuta la formarea unei concepții adecvate despre lume, căci filosofia presupune  cunoașterea temeiului existenței, a realităților originare, prin care se legitimează ceea ce este sau poate să fie. Filosofia este un ansamblu coerent de enunțuri formulate prin categorii, teze și principii despre lume ca totalitate; este o reflecție asupra experiențelor reale  ale conștiinței umane, căutarea sensului acestei experiențe  și a unității spiritului uman. Misiunea filosofiei este de a ghida tânărul specialist printre numeroasele probleme inclusiv și cele practice. Astfel o atenție deosebită este acordată aprofundării cunoștințelor în domeniile metodelor și tehnicilor cercetării sociale, sensibilizării abilităților de comunicare profesională, dezvoltării aptitudinilor profesionale, valorificării competențelor și aplicarea lor în activitatea profesională. Obiectivele programului de studii la specialitatea  Filosofie sunt: să însușească conceptele, noțiunile și teoriile fundamentale ale științei filosofice; să dezvolte abilităţi de a gândi filosofic problemele sociale şi a propune căi de rezolvare a lor; să explice diversitatea concepţiilor despre lume şi a modelelor culturale, să aplice cunoştinţele şi a metodologiile însușite în aprecierea unor situaţii concrete; să dezvolte capacități de comunicare interpersonală și publică, de mediere interculturală și de lucru în echipă; să evalueze nevoia de formare profesională continuă.

Planul de învățământ elaborat pentru ciclul I Licență cuprinde toate disciplinele minimale prevăzute pentru această specialitate, precum și alte discipline menite să completeze pregătirea generală sau de specialitate a viitorilor specialiști în Filozofie.

Programul de formare profesională este fundamentat pe baza unui plan de învățământ, care cuprinde următoarele trasee:

  1. a) Module care asigură o pregătire generală în domeniile sociologiei, istoria culturii și civilizației, politologie, psihologie și care sunt menite să formeze competențe sistemice, aplicabile atât domeniului cât și vieții sociale ale absolventului;
  2. b) Module care asigură pregătirea teoretică de specialitate, poziționate în anii I și II Licență care au ca obiectiv formarea competențelor specifice domeniului;
  3. c) Module cu caracter practic opțional și de aplicabilitate curentă, distribuite în anii II și III Licență care vin să formeze competențe ce țin de aplicarea cunoștințelor obținute. Studiile de Licență sunt organizate astfel încât pregătirea teoretică și practică să fie cât mai eficientă și legată de cerințele pieții muncii. Obținerea competențelor este concepută prin două modalități: una obligatorie care vine să asigure pregătirea teoretică de specialitate și alta opțională determinată de libera alegere a studenților în funcție de interesele specifice. Potențialul didactico – științific al instituției prevăzut pentru acoperi cursurile permite să asigure pregătirea specialiștilor în domeniul Filosofiei.

Ocupațiile tipice pentru absolvenții programului de licență Filozofie sunt: specialist în filosofie; cadru didactic în învăţământ preuniversitar; consilier învăţământ; consilier etic; consilier de imagine; specialist în activitatea socială; publicist; editorialist; publicist comentator.

Conţinutul planului de învăţământ asigură funcţionalitatea pregătirii profesionale şi intrarea pe piaţa muncii după finisarea ciclului respectiv de studii. Programul de studii la Filozofie asigură posibilităţi de continuare a studiilor la ciclu II Masterat.

Competenţe și Finalități de studii:

  1. Identificarea şi definirea conceptelor şi teoriilor fundamentale ale filosofiei;
  2. Gestionarea metodelor filosofice însuşite și aplicate celor mai importante orientări filosofice, în cercetarea ştiinţifică şi în acţiunile practice;
  3. Definirea şi exprimarea specificităţii problemelor filosofice în raport cu alte discipline umanistice;
  4. Identificarea, interpretarea şi respectarea valorilor, opiniilor, nevoilor altor persoane sau altor culturi;
  5. Estimarea funcţiei formative a filosofiei în condiţiile democratizării societăţii şi evaluarea ideilor filosofice din perspectivele axiologică, praxiologică, culturală;
  6. Explicarea şi adaptarea diverselor concepţii despre lume şi a modelelor culturale elaborate, aplicarea cunoştinţelor şi a metodologiei în aprecierea unor situaţii concrete;
  7. Evaluarea rolului autoreflexiei pentru cunoaşterea filosofică precum şi evaluarea nevoii de formare profesională în scopul dezvoltării autonomiei personale, a inserţiei şi adaptabilităţii la cerinţele pieţii muncii;
  8. Proiectarea activităţilor în baza principiilor şi metodologiilor însuşite.

Plan de invatamint:

Anul 2022

Anul 2023